Khabar duka dr Semenanjung......Al-Fatihah...

Bangun subuh sudah agak lewat kerana supper yg extreme smlm nyer....lps subuh golek2 lagi di katil...tertidur semula...tiba2 terjaga dgn intro Hawaii FIve-O.....saper pulak yg call aku pagi2 buta ni??? (bilik gelap, so pagi sgt  la kan)...tanpa salam terus jer adik aku sound...

"kakak!tgh buat apa??
aku : "tidoqq......"
"sudah2 la tdq tu....tlg tel k.njang bgtau manja dah meninggal..."
direct jer dia bgtau berita tu siap2 dgn pesanan penaja....
"Innalillahiwainnailaihiraajiun.........bila?"
"xtau...pagi td kot...kami xdak no hp k.njang, hang tlg bgtau depa tau...."click!terus putuskn talian...

mata yg td pejam2 celik, terus jer terbuntang, hilang semua rasa mengantuk, terus amik towel and mandi dgn bersungguh2.....lps mandi amik wuduk terus baca yassin......blurrrrrr, xtau nak buat apa, 1st time duduk jauh2 dpt berita mcm ni......kalau aku kat sana mesti dah siap2 dgn montel terus jer ke sana....dlm hati dok pikir mesti mak nk pi ziarah.....saper pulak nk bwk mak pi??adik-beradik pulak jenis keja yg cuti x tentu hari.....at last tel skali lagi depa bgtau mak tumpang pergi dgn pak lang sefamily...Alhamdulillah....

arwah manja merupakan anak pak tam aku yg tinggal di Felda Trolak Utara, dah kawin and ada anak (x brp pasti brp anak dia), dpt tahu kena breast cancer lbh kurang dlm bln 5/6 yg lalu, stage 4. Last kami jumpa aku jmpa arwah masa raya cina thn lepas, masa tu kami sefamily bt rombongan cik. norinah ke rmh pak tam....arwah pun blk rmh parent dia bila tahu kami nk dtg...pak tam siap korbankan sekor kambing maktam utk jamu kami..... :)

otw ke Felda Trolak Utara masa CNY 2011 yg lalu....
 teringat masa kecik2 dulu, arwah tok slalu bwk aku jalan2 ke rmh anak2 dia....dan rmh yg slalu dia pergi adlh rmh pak tam di trolak dan jgk rmh arwah pak ngah di tanjung karang (ni la 2 org bapak sedara aku yg tinggal jauh dr dia)....tp aku lagi suka pi rmh pak tak sbb anak2 dia yg perempuan mmg segagan jer dgn aku....si kakak, manja, uji, liza, nani...kami mmg rapat masa tu....kat rmh depa pulak mcm dusun.....bila musim buah sama2 panjat pokok rambutan, tunggu durian jatuh, kait buah manggis..mmg happening...lps tu arwah tok mesti bwk gi rmh anak arwah tok teh kat felda trolak timur (paktam aku felda trolak utara)...kat sana blh mandi sungai yg sangat sejuk dan jernih airnya...sungai tu pulak hanya beberapa meter di blkg rmh....sgt best!!!

tp.....itu dulu2 la...bila dah besar2 ni masing2 dgn komitment masing, wpun jarang2 dpt jumpa tp ikatan ttp utuh, maybe sbb ada pertalian darah kan..kalau nak dikenang mmg byk lagi kenangan, tp biarlah yg lain2 nya ku simpan saja di sudut hati...isk...isk...isk....Doaku semoga arwah manja tenang di sana dan ditempatkan bersama2 orang yang beriman....kepada family arwah, takziah dan byk2 kan bersabar...sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu......Al-Fatihah.



    

Comments

Popular Posts