Ragam student

Skrg dah nak hujung semester
So......memang byk la assessment yg kena bg dkt student
memang berpinar mata nak menanda, mengira, meng'keyin'
meja masing2 jgn tanya lah.....mmg sehabis 5S! semak, sepah, serabut, serabai sentiasa

tapi yang paling kesian jugak adalah student
Bertungkus lumus nak siapkan semua tugasan yg dibagi
masuk kelas pagi jer semua pun mata mcm panda
muka jgn cakap la........macam bata rumah x sempat nak plaster
lembik jer......silibus x abis cover lagi ni
antara tanggungjawab, amanah dan perikemanusiaan
aku sbg pensyarah mmg tersepit di antaranya.

tadi ada satu insiden masa kelas dgn sem 1
budak2 sem 1 ni mmg agak manja....maybe ramai yg baru 1st time jauh dgn family
masa tu sedang buat xtvt dlm group kecil
tetiba jer ada sorang dtg kt aku dgn mata dah merah dan berair
"miss.......saya sedih ni...saya rindu sgt dgn parent saya.....waaaaaaaaa"
terus jer dia tersedu-sedu menangis tanpa mempedulikan kawan2 lain yg mula fokus kat dia
geng dia kat sebelah pun dah start nak menangis jugak....haru...mmg haru....
Aku cuma boleh senyum jer......terkesima...tak pernah pulak berdepan dgn situasi mcm ni
aku mmg fail bab2 nak memujuk org menangis ni...hahahaaaaa
at last aku cuma mampu berkata :
"xper la, awak nangis la puas2...saya tau kamu semua skrg tension kan. saya tau assignment mmg byk skrg,.......dan ini jgk namanya sindrom pra-final exam"
aku main belasah jer wpun aku sendiri x pasti apa yg aku kata.
nak ckp byk2 pun nanti takut aku pulak yg ter banjir dlm kelas...lagi haru biru.
nak buat lawak pun rasa mcm punchline x sampai :)
tazkirah hari ni.......sekadar peringatan untuk semua dan diri sendiri juga...kepada "kamu" yang disakiti, bersabarlah...dah mmg dia mcm tu kan........ :)

Comments

Popular Posts