Cerita Merdeka 2014 - kisah dan tauladan

1st time balik dari Sibu ke KL flight malam.
1st time jugak stay di airport semalaman sbb flight ke Penang pagi.
rasa macam mereng sekejap sbb x tdr mlm sementara tunggu flight pagi wpun ada tempat tdo kat situ.
dan 1st time jgk mkn sandwic + teh o panas = RM20+++
waaaaa.....mahalnyer.....nyesal pun ada...gara2 nak buang2 masa akhirnya aku membuang duit juga!
Pengajaran, lain kali tgk dulu harga baru beli yer :(

kisah 1
Berlaku di waktu subuh sebelum boarding flight pagi ke Penang.
Semua pun berasak-asak utk solat subuh dalam surau yg x berapa nak besar.
Aku malas nak berebut-rebut, hanya berdiri menunggu giliran untuk mengambil telekung dan tempat.
Dalam hati berfikir,"flight aku sejam lebih lagi, xper la bg depa solat dulu".
Kemudian masuk lagi sorang yg aku rasa umurnya baru awal 20-an, aku memandang dan hanya tersenyum kepadanya yg juga tercari-cari ruang utk solat.
Aku memberi ruang untuknya berdiri menunggu di sebelah aku (wpun aku terus terhimpit ke dinding).
Selesai geng pertama solat, semua pun masih jgk berebut2 tempat dan telekung.
AKu cuma memerhati dgn malas.....masih lagi berkira2 utk solat selepas geng ke-2 pula.
tiba-tiba terasa seperti diperhatikan, aku mengangkat kepala....rupa2nya si adik yg berdiri di sebelah tadi melambai sambil menunjukkan telekung di tangan. Ya Allah, rupa2nya dia tlg ambil satu telekung utk aku dan simpan ruang utk aku solat di sebelah dia. Aku terus melangkah dan mengambil telekung tersebut dgn rasa yg amat terharu.....dlm hati terfikir...baiknya adik ni, aku cuma senyum jer pun kat dia tadi, tu pun senyuman + mengantuk.....x sangka pulak dapat balasan mcm tu...terima kasih dik...x sempat nak berkenalan lebih lanjut......tiba2 teringat satu cerita tentang "The Power of Sedekah"

Kisah 2
Berlaku keesokan harinya di sebuah kenduri kawin sepupu.
makanan semua sedap...tapi aku paling berahi dgn cendol, sampai bangun utk ambik kali ke-2.
Masa tu org tgh ramai berkerumun utk ambil cendol.
DI bahagian depan penuh dgn budak2 yg aku rasa baru sek.rendah.
kami2 yg veteran ni kat belakang...
dalam dok menunggu tu terpandang kat sorang pakcik tua yg terketar2 memisahkan sudu plastik yg disediakan utk mkn cendol tu....aku mmg cepat rasa kesian...rasa sayu jer tgk dia yg begitu bersusah payah memisahkan sudu dan terpaksa pulak menunggu turn dalam keadaan panas yg membahang.
malas nak layan rasa syahdu lama2, mata terus beralih kat org yg mengagihkan cendol tersebut.
semua org pun aku tgk mmg akan ambil 2 mangkuk sekaligus....aku pun sama jgk, satu utk aku, satu utk emak.....masa tgh tgk tu, sorang drp budak2 tu tgh tunggu cendolnya yg ke-2. dapat jer cendol tu, dia terus beralih ke belakang. AKu ingtkan dia nak terus pergi....tapi dia terus menghampiri pakcik yg di sebelah aku tadi sambil berkata "Pakcik ambik la cendol ni", dan dia terus berlalu dgn semangkuk cendol shj. maknanya dia menunggu cendol yg ke-2 hanya utk diberi kpd pakcik tersebut!....Subhanallah, baiknya akhlak budak tu...anak sapa lah yer?? AKu cuma rasa kasihan saja dalam hati, tapi budak tu terus bertindak dgn sewajarnya.....semoga Allah merahmati budak itu sehingga ke akhirnya...Amin.

Kesimpulannya, kadang2 kita tak sedar....sebenarnya banyak pengajaran yg Tuhan berikan dlm kehidupan seharian. Cuma kita perlu melihatnya dengan mata hati, menilai dengan akal dan fikiran. Aku pun selalu jugak lalai, lumrah manusia mudah lupa....so sama2 lah kita mengingati sesama kita. Wallahualam.

Comments

Popular Posts