Sepi hati seorang perempuan

Ingin ku sendiri meniti hari, kala sunyi yang melanda sepi, alam bisu bagaikan
mengerti, berakhirnya sebuah memori, ingin ku melangkah membawa diri, kerna
cinta yang dikhianati, bukannya tak sanggup menghadapi, pengorbanan ku tak
dihargai�.�

Lagu Pasrah dendangan penyanyi wanita paling popular, Erra Fazira
kedengaran syahdu berkumandang di hifinya. So what? Takkanlah kerana frust nak
pergi membawa diri pulak. Farah, sedarlah sikit, mak bapak kau hantar ke sini
suruh belajar, bukan suruh bercinta. Tengoklah apa akibatnya orang tak dengar
cakap mak bapak, kan dah frust menongeng. Habis, dulu dia jugak cakap yang
benar-benar sayangkan aku. Dulu lain, sekarang lain sebab sekarang dah ada Siti
Nurhaliza , eh silaplak.. Siti Nurliyana. Apa kurangnya aku? Hehehehhehe.. Siti
Nurliyana tu dahlah kaya, ada sport car pulak tu, senanglah si Haris nak
mengangkut dia ke sana ke mari. Tetapi, Haris bukan macam itu. Alah, lelaki
kalau dah dasar buaya, memanglah buaya. Haris bukan buayalah. Eleh, kau tu yang
buta, yalah orang dah sayang, batu pun bolej jadi intan permata.

�Tidak!!! � laungan Farah Farhanah mengejutkan rakan di
bilik sebelah.

� Eh Farah, aku tahulah esok kau ader test unit operasi 1 esok, kalau nak lepas
tention pun, pergilah melalak kat Balai Cerap sana tuh. Orang lain pun nak study
jugak� marah Juliana, rakan di bilik sebelah.

� Sorrylah Jun, aku tak sedar jeritan aku terlalu kuat. Eh, esok ader test unit
operasi 1 ker? �tanya Farah Farhanah dengan muka blurnya.

�Habis tu, kau nak test bila? Tahun depan? Itulah, kuliah selalu ponteng. Dating
24 jam ajer1� Juliana mula membebel.

�Yalah.. aku nak studylah nih�, Farah Farhanah mengalah. Kalau dilayan si
Juliana nih, rasanya sampai esok pagi pun tak habis.Buku yang setebal 3 inci itu dikeluarkan dari beg galasnya. Hem, lebih tebal dari kitab aku kat rumah. Kalau best tu tak perlah, dahlah dalam English, cerita pulak pasal entah apa-apalah.. kalau aku cerita kat korang pun bukannya korang paham. Tetapi, tulah subjek yang paling �killer� kat fakulti aku. (senior yang cakap kat aku). Aku ader setahun lagi kat sini. Itupun kalau takder sangkut paper. Haris ade berapa tahun lagi ya? Ah, pedulikan si buaya tu. Baik aku mula study sekarang.

Di Fakulti Kejuruteraan Awam, tepat jam 10.00 pagi waktu tempatan.

�Tengku Mohd Haris?�

� Tak hadir , puan.�

�Siti Nurliyana?�

�Dating dengan Haris , puan.�

�Apalah nak jadi dengan budak Haris nih. Dah 3 kali berturut-turut tak datang
ke kelas mekanik tanah. Si Liyana tu pun satu, tak sedar diri tu duduk mengulang
subjek yang sama. Macam manalah saya nak kasi lulus pada budak macam ini� Leter
Puan Noraini . Yang lain semuanya diam. Siapalah yang tak kenal si Haris tu.
Pelajar harapan fakulti kejuruteraan awam. Tapi perangai, Tuhan sahajalah tahu.
Ponteng kelas dialah nombor satu. Tapi yang peliknya, kalau masa exam selalu
score gila-gila, gila pun tak score macam tu. Ilmu apalah yang dia pakai nih.

�Minggu depan saya akan adakan ujian mekanik tanah. Jadi, saya berharap semua
pelajar membuat persediaan dari sekarang. Dan kalau sesiapa yang rasa tak dapat
nak buat ujian tu, saya alu-alukan untuk anda �drop� subjek ini. Nanti jangan
masa nak final merayu nak naik markah dengan saya pulak. Baiklah, kita teruskan
pelajaran kita hari ini�. Selanjutnya tak payahlah aku cerita kat sini, bukannya
aku tahu apa subjek mekanik tanah itu.

Pada masa yang sama tetapi di kawasan berlainan.

�Apa yang aku dah lakukan nih? Satu benda pun tak boleh nak jawab. Idea..
tolonglah datang. Eh, ini subjek calculationlah, mana ada nak piker-pikir.
Lupalak, kan boleh open book, salin jer mana-mana yang patut (AMARAN
PENULIS:JANGAN TIRU AKSI YANG MERBAHAYA INI KERANA RISIKONYA ANDA TANGGUNG SENDIRI). Hem, contoh ni samalah dengan soalan, cuma kandungan peratus udara jer yang berubah. Wah, memang bernasib baik aku hari ini! Salin jerlah �

Farah Farhanah tersenyum simpul sebaik sahaja keluar dari bilik kuliah. Susah
nak diramalkan. Sebenarnya dia sedih, tetapi hidup mesti diteruskan juga. Dia
duduk di bangku hujung, sementara menunggu kelas seterusnya yang akan dimulakan
sejam lagi. Dia membelek-belek tudungnya. Eh, ini bukan ker pemberian si Haris?
Lalu, segala kenangan silam terimbas kembali.

Farah Farhanah mengenakan baju kurung sutera biru. Dipadankan dengan kain
tudung biru pemberian kekasih tersayang, Tg Mohd Haris. Sebenarnya, hari ini
ialah hari perkahwinan kakaknya, Intan Nabilah . sebagai pengapit pengantin, dia
pun harus juga anggun seperti kakaknya. Lagipun, sidia yang tersayang nak hadir.
Mestilah nak lawa-lawa punya.

Semasa kakaknya bersanding di pelamin, dia terasa bagaikan dia dan Haris berada
di atas pelamin itu. Haris mengenakan baju melayu biru, secocok dengan bajunya.
Akibatnya, selepas kakaknya habis bersanding, dia terus mengajak Haris duduk di
atas pelamin. Melampau-lampau betul. Dia rasa sungguh bahagia di saat itu.
Tetapi yalah, sesungguhnya saat yang terindah hanya sementara, yang terpahat
dalam diri hanya kenangan dan nestapa��.

Kesibukan dia menjalani latihan praktikal di ibu kota telah memberi peluang
untuk Haris bermain kayu tiga dengan Siti NurLiyana. Betapa hancurnya hati dan
jiwanya apabila melihat mereka berpeganagn tangan di sebuah shopping komplek di
Johor Bharu ini. ( City Squarelah, mana lagi). Lantas dia rasa seperti dia
dipermainkan. Tak apalah, mentang-mentang aku ni anak orang kebanyakan, harta
pun tak ada. Sampai hati kau buat macam ni kat aku. Aku sedarlah diri aku ni
taklah sehebat Liyana, anak Tan Sri, duit pun tak habis nak makan. Memang aku
bukan lawannya, so baiklah aku berundur diri.

� Eh Farah, kenapa dengan kau ni? Dari tadi aku perhatikan kau asyik termenung
jer, ada masalah ker? � Tanya Kamal.

� Tak ada apa-apalah Kamal, aku Cuma risaukan tesis aku nih, aku tak ada
bahanlah. Dah paus cari kat psz, tapi tak sampai 5% aku jumpa. Macam mana nih? �
Cis, sempat lagi nak cover tu. Memang patut dinobatkan pelakon terbaik di alaf
ini.

�Macamnilah, next week aku, Jun, Ikbal dan kroni-kroni yang lain nak pergi Kl.
Kalau kau nak, join jer kita orang. Kawan bapak Jun adalah pengarah besar kat
Petronas Science Reserach, so mungkin dia boleh tolong kita cari bahan. Sesambil tu, bolehlah
kita enjoy . � terang Kamal panjang lebar.

�Em, cadangan pertama tu, aku setuju. Yang kedua tu, maaflah.. tak ada dalam
kamus hidup aku. �

�Eleh, farah! Tiga bulan kau praktikal kat Kl takkanlah tak pernah masuk
Modestos? � perli Kamal.

�Saudara, maaflah. Sedangkan panggung wayang pun aku tak pernah masuk, inikan pula Modestos. Kau silap oranglah. � tingkah Farah Farhanah.

�Habis yang kau selalu ponteng kelas tu, kau pergi mana? Dating dengan pak we
yer.. � Kamal cuba membuat serkap jarang. Farah Farhanah buat selamba jer. Dia
nih, aku ponteng kelas bukan sebab keluar dating, sebab asyik menangis selepas
pak we aku kena kebas dengan orang. Manalah aku pernak keluar berfoya-foya
dengan Haris. Paling tinggi pun makan KFC jer. Itupun kat taman Universiti jer,
tak adalah sampai ke Johor Bharu.

Dua minggu selepas itu.

Hujan sangatlah lebat. Dari pagi tadi tak henti-henti hinggalah ke petang.
Selepas menunaikan solat asar, Farah Farhanah bergegas turun . dia harus cepat
kerana pada bila-bila masa Mercedes akan datang menjemput. Siap dengan driver
lagi. Dia harap dia masih sempat.

Alamak, dah terlepas pulak. Nampaknya terpaksalah dia menapak ke kuliah. Dahlah hujan lebat, tetapi disebabkan nak menghantar tugasan Encik Adnan nih, dia
sanggup merelakan diri. Tak apalah, nak buat macam mana, dah tak ada rezeki aku
nak naik Mercedes nih. ( Mercedes yang dimaksudkan di sini adalah sebuah bas
yang membawa pelajar-pelajar ke fakulti masing-masing)

Tiba-tiba, sebuah kereta sport merah meluncur laju di tepi Farah Farhanah dan
menghadiahkannya satu percikan air yang paling besar di alaf ini. Farah
menyumpah di dalam hati. Siapalah yang begitu kurang sopan sekali. Eh, pemandu
tu berundur ke belakang, nak bagi aku tumpang ker? Kalau lelaki handsome,
bolehlah. Kalau tak, boleh blah. Amboi, sejak bila dah belajar menggatal nih!

Pemandu itu membuka cermin keretanya. Laa, rupanya supermodel Siti Nurliyana. Kejadah apalah dia berhenti? Nak bagi aku tumpang ker?

�Sorrylah, jangan harap aku nak bagi kau tumpang. Aku cuma nak beritahu yang
kau ni memang tak layak duduk atas kerusi macam aku ini. Sebab, hanya orang kaya
macam aku sahaja yang mampu nak bawa sport car nih. Orang miskin macam kau nih,
memang layaklah berjalan kaki sahaja. Dahlah miskin, tak sedar diri pulak. Ada
hati nak jadi kekasih Haris. Cerminlah muka tu dulu. � begitulah kata-kata
seorang puteri yang memang tak terdidik langsung. Yang menjadi kesayangan Haris.

Selepas berkata sedemikian, perempuan yang tidak berhati perut itu pun
meninggalkan Farah Farhanah yang masih terpaku. Dia rasa seolah-olah kecilnya
dia di dunia ini. Tangan kanan digenggam rapat, bersaksikan hujan yang lebat
ini, dia berjanji pada dirinya, dia akan membuktikan kata-kata perempuan itu
adalah dusta semata-mata. Tunggu dan lihat sahaja.

Peristiwa sebentar tadi sebenarnya adalah titik permulaan yang membawa kepada
kejadian seterusnya.

Lima tahun selepas itu, di bandaraya Kuala Lumpur.

Secara ringkasnya, diceritakan di sini berkenaan dengan keadaan ekonomi semasa
di Malaysia. Kegawatan ekonomi yang melanda di negara ini menyebabkan banyak
syarikat-syarikat jatuh bangkrup. Syarikat kepunyaan Tan Sri Lukman tidak
terkecuali. Beliau mempunyai liability yang tinggi berbanding dengan asset.
Akhirnya, syarikatnya telah diambil alih oleh firma lain dan dia telah
kehilangan segala-galanya yang dikumpul sejak 30 tahun yang lampau. Sementara
itu, graduan-graduan dari UTM turut merasai goncangan ini di mana ramai yang
menjadi penganggur kerana kekurangan pekerjaan. Sesungguhnya inilah yang paling
ditakuti oleh semua orang.

Anugerah pelajar Di Raja yang diterima dari Sultanah Zanariah telah memberi
peluang luas kepada Farah Farhanah untuk mendapat jawatan yang tinggi di dalam
pekerjaan. Menjadi eksekutif muda di sebuah firma yang besar di KLCC memang
tidak pernah terbayang di fikirannya. Walaupun berkelulusan kejuruteraan kimia,
disebabkan dia sering melibatkan diri dalam pengurusan , maka dengan mudah dia
menjawat jawatan itu. Bukan senang nak duduk atas kerusi ni. Anak Tan Sri belum
tentu, tahu!

SitiNurliyana menamatkan pengajian setahun lebih awal dari Farah Farhanah. Tak
apalah, dia kan anak orang kaya, sudah tentu akan mewarisi perniagaan ayahnya.
Alamak, lupa pulak. Bukankah Tan Sri Lukman Hakim dan jatuh bankrup. Yang
tinggal hanyalah rumah sebuah di Damansara Height. Itupun dah nak kena lelong.
So, jadilah dia macam orang kebanyakan. Masa nilah kena belajar hidup susah. Dah
tak ada dah kereta sport merah tuh. Naik bas kilang jer pergi ke tempat kerja.

Dengar khabarr si Haris tu pun kerja kat KLCC jugak.. Kata kawan rapatnya,
sejak kematian ayahnya di dalam sebuah kemalangan yang ngeri setahun lalu, dia
berubah. Dia tidak lagi berfoya-foya ke sana sini dengan mana mana perempuan.
Sebaliknya dia banyak menghabiskan masa bersama adik-adiknya. Kata teman
rapatnya lagi, Haris menjadi semakin bertanggung jawab . Hubungannya dengan
Liyana pun telah lama berakhir.

Tentang perkara itu, Farah Farhanah tak tahu nak cakap apa sebab dia sudah
mnejadi ibu kepada dua orang anak . Anak kembar pulak tuh. Murah betul
rezekinya. Mungkin ada hikmahnya kata-kata Siti Nurliyana lima tahun yang
lampau. Tak apalah, dia sedar dia ni siapa, dia adalah isteri kepada TENGKU MOHD
HARIS TENGKU ISKANDAR. (Kalau dah ada jodoh tu takkan ke mana.) . Habis.

Comments

Popular Posts