eh!Sedap ke????

Assalamualaikum and salam sejahtera....
kali ni nk cerita psl makanan2 yg agak unik di sarawak....especially di kwsn mukah...heee..heeee...ada beberapa yg i dh pernh rasa...makan, dan ada yg belum lagi sbb kat cni susah nk cari yg halalan toiyiba...dan ada yg mmg x sanggup nk cuba.....


yg ni UMAI...diperbuat drpd ikan mentah + bawang + cili + air limau dan garam....kl ada bhn2 lain xtaulah ambo...sy dh pernh try 2,3 kali....bg sy umai ni mmg sesuai utk pembuka selera sbb ada rasa masam yg best..saya suka....

ini LINUT....di sabah di pgl AMBUYAT, saya x pernh try lagi, tp kwn yg pernh try kata sedap..dibuat dr tepung sagu n cicah dgn kuah yg diletakkan air asam jawa dan....alamak lupa daaa.....sorry....

BUAH DABAI.....blh dimkn dengan nasi or mkn begitu saja...aku dh pernah rasa sikit, tp mmg x kena la dgn selera, bg aku buah ni x sedap sbb mkn dia mcm xder perasaan langsung....x rasa apa2.....

BUAH MENGKALAK....mmg selalu ada di pasar...aku rasa buah ni xder musim...memanjang ada jer...aku pun xtau buah ni nk mkn mcm mana....nk kena masak dulu ke...bila tny org yg jual depa x phm apa aku kata, aku pun x phm apa depa habaq....haru...

ini GULA APONG....rasa dia ala2 gula melaka or gula gerek....cara guna pun lebih kurang sama saja...utk buat kuih dan dimasukkan sbg penambah perisa di dalam masakan.

KEK LAPIS SARAWAK...yg ni aku rasa semua tau kan....

LAKSA SARAWAK ni aku pernh mkn kat Laksa SHack....yg dkt mukah ni blm pernah lagi...x rasa nk mkn pun...

sayur MIDIN....adik kpd pucuk paku, sbb dia baby lagi so nama dia lain...biasanya dimasak goreng belacan mcm kangkung goreng belacan, rasa pun ada sedikit mcm kangkung....blh la....

TEBALOI ni dibuat dr sagu jgk....rasa dia pun mcm xder perasaan....aku x suka...family aku pun x suka....tp ada kwn kat PSP yg sgt sukaaaaa......

MULONG ni pun memanjang jer ada kat psr mukah tu.....org Islam x blh mkn tau, HARAM.

sekali pandang mcm lada putih kan....tp inilah SAGOO.....blh mkn terus jer...rasa ala2 xder perasaan jgk.

TERUBUK MASIN.....i like....

so, setakat ni jer la dulu JJCM kali ni, kalau ada lg mknn tradisional dr cni kita update lain kali pulak yer....bye...

Comments

jenny said…
ciksal..font tu bg besaq ckit....baru best baca..kecik sgt tulisan ni..

Popular Posts