my favorite novelis...btl ke eja mcm nih??

  Ramli Awang Murshid (RAM) mmg my favorite novelis DULU, KINI dan SELAMANYA...sebab??? aku mmg x brp suka novel thriller, tp gaya penulisan RAM berjaya membuatkan aku suka genre thriller. 1st novel yg aku baca ialah ADAM. start dr tu mmg aku dh jatuh cinta tahap gaban dkt karya RAM...aku mmg selalu alert la kalau novel dia yg baru keluar.....even adik beradik aku yg lain pun suka baca novel dia.. RAM ni citer dia byk fokus sblh Borneo...maybe dia org sana kot...ntah. yg palin aku tertarik cara RAM gbr kan keadaan / keindahan sesuatu tempat. masa baca tu mmg seolah2 kita berada kat tempat tu...asyik bangat!!
Aku ingat lg masa bookfair kat PWTC, beberapa thn lps, aku mmg target nk jmpa RAM...masa tgh beratur utk dptkan signature dia, kwn aku asyik warning jer "sal, hang jgn dok gatai2 nk shake hand dgn dia tau"(kawan yg warning aku)...haaa..haaaa.....mesti hampa blh agak kan mcm mana aku punya ketaksuban kat RAM..berkali2 kwn aku tu dok warning....mmg best la masa tu...fyi novel dia yg paling memberi kesan kat aku.....'Hatiku di Harajuku'
new update, RAM dah ada novel terbaru....."aku bercerita"...aku pun dh order dr RAMfc kat facebook....cant wait!!


 Cecelia Ahern ni ada srg kwn dr ptss yg kenalkan novel dia....1st yg aku baca "PS I LOVE U"....siap aku tgk lg movie yg diadaptasi dr novel tu...mmg best, cerita ala2 romantik...tp x meleret2..bila dh start baca mmg ssh la berenti, asyik tertanya2 apa lg nk jd lepas nih...bila dh abis sebuku baru lega...baru blh tdr dgn lena...siap mimpi lagi jd heroin dlm citer tu..haaaa...haaaa......


 Hlovate ni adik aku yg suggest aku baca novel dia...kalau x silap aku penulis ni graduate dr obersi...so, penulisan dia mmg campur2 malay and english, but very simple and seronok dibaca....byk ilmu yg ada dlm penulisan tu especially science...aku sampai pernh nk try experiment yg dia citer dlm novel tu...aku dah baca semua novel dia, x blh nk bgtau yg mana aku paling suka sbb semuanya aku sgt suka...suka....dan suka lagi.....aku blh baca byk2 kali and akan repeat mana2 part yg aku rasa bahagia sgt bila baca.....agak2 ada x org mcm aku lagi???
penulisan hlovate ni sgt santai dan penuh keilmuan.....xder la mcm kita baca buku sains kan tp cara dia bercerita mmg kita pun blh phm istilah2 subjek tu, x terlalu berat sgt la cara penceritaan dia....and dia lbh fokus pada remaja.....ikut usia dia jgk la kot.....


Nurulsham Saidin ni aku baru jer berjinak2 membaca lbh kurang 2 thn yg lalu...novelis ni kakak kpd kwn aku masa sek dulu...setahu aku adik beradik depa ni mmg blh dikatakan semua mempunyai bakat menulis. kawan aku tu dulu pun sgt pandai buat karangan, aku siap pernh tiru lagi kerja rmh dia..then tertangkap dgn Teacher Salmi. padan muka aku...

Nurulsham ni menulis novel berbentuk islamik, so selain berhibur kita dpt jgk tau ilmu2 agama yg diselitkan...bagus sgt cara dia selitkan kata2 nasihat, hadis2 yg berkaitan dgn kehidupan seharian kita. Malah 1 novel yg aku suka telah di drama kan....tajuk sebenar novel tu Dingin Salju Indiana, tp depa tkr jd Dingin Lavenda.....best citer tu, tp lari jgk la jln cerita dr novel sebenar....
 




 ketiga2 novel omputeh ni aku suka baca masa study dkt U dulu...aku kalau msuk jer library mmg tiga2 org novelis nih yg akan aku cari dulu...pegi jer kat OPAC, search kat rak mana, then terus terkam...ada yg x sempat terkam, aku siap booking online lagi....punya ler kan, padahal buku2 ruj utk course xder la aku bersungguh sampai mcm tu, kecuali ler ada tugasan baru dok cari..heee...heeeee....
citer2 dr tiga2 novelis ni aku suka sbb gaya romantika dia sgt best..maybe masa tu masih remaja, mmg terbuai2 ler dgn ayat2 cinta dlm novel tu, sampaikan kalau musim exam aku akan sembunyi buku tu, takut ter start baca and x blh berenti...haaaa...haaaaa...haaaa....
yg paling romantik semestinya Judith Mcnaught.....tp ada jgk depa selitkan yg 18sx tu...so sendiri mau ingat la...nama pun penulis kafirun, suka hati dia la kan. kita yg baca ni ler kena pandai2 ckit...

so, sememangnya hobi aku adalah membaca....membaca....dan membaca....ada jgk hobi lain, yg tu kita tunggu dulu yer....x sempat den nak citer, lain kali pulak yer......











Comments

idea semulajadi said…
ilam pun suke jgk penulisan cecelia ahern.
ilam bru de 2 je buku dia kat uma~
salissal said…
ermmmm...ksal pun x ler beli semua..buku2 obersi ni kan agak maha..kdg2 pinjm yg kwn, pnjm dr library... :)

Popular Posts