Otak Udang vs Otak Tomyam

Tempat kejadian - sebuah pejabat nun jauh di seberang laut....

Di pagi rabu yg hening.....semua masih belum mula beraksi
Seorang hamba Allah dengan lajunya menuju ke sebuah meja
meja yang dihuni oleh seorang gadis melayu...ehem..ehem.....

Si Hamba Allah berkata : "Akak...saya x paham la resepi yg akak bg ni....akak kata kena rebus udang, ambik air rebusan, dan campur sekali dgn otak udang kan. Yang saya x paham.....Saya kena rebus ke dulu udang, baru boleh ambik otak udang tu?"

Gadis Melayu : "????? (dengan muka sehabis blurr)...apa yg kamu cakap ni?? Kamu tahu tak otak udang tu benda apa?"

Hamba Allah : "ntah.......(sambil menggeleng-geleng kepala)
ni la ghuper nyer otak udang tu yer...ada jugak dipanggil petis udang...sama saja.
Gadis Melayu : "ASTAGA!!! Masha-Allah!! Kamu tak tahu ke otak udang tu apa?? Pernah tak makan laksa dengan otak udang?? (dalam hati sangat terkejut dgn statement si Hamba Allah tersebut. Rupa2nya ada jugak yg tak tahu kewujudan otak udang ni)

Hamba Allah : "Mana la saya tahu akak...saya ingat otak udang tu mmg kena ambik dari kepala udang tu!"

Kalaulah conversation ni berlaku di rumah, mau nyer si gadis melayu tersebut hilang 200% keayuannyer..... ..boleh gelak sambil berguling-guling dari ruang tamu sampai ke dapur....hai adik....tak tercapai akal si kakak kamu akan tanya soalan mcm ni...sabarrrr jer la.
Tetiba bila dah petang kamu tukar jadi otak tomyam pulak yer?? Macam2 la kamu ni sejak bertukar status :)

p/s : Cerita ini telah diolah cikit ayatnyer mengikut situasi semasa ia ditulis. Smlm pun ada belajar satu vocab baru....sapa tahu makna "LOCI"?

Comments

Popular Posts