Jom Balik..........Apam balik

Bila duduk jauh2 ni, slalu dok mengidam nak makan mcm2. Lagi parah bila yg diidamkan tu xder jual kat sini. Kalau ada pun resepinya sik sama ya. Dah seminggu lebih aku dok usha resepi2 apam balik kat beberapa blog. Barang2 pun dah beli, semangat sungguh! Tapi.........nak membuatnya belum ada kerajinan yg jitu. Kacang dah goreng penuh satu bekas. Jadi peneman di depan tv. Akhirnya smlm aku abiskan dgn jayanya :)

Tetiba ptg ni rajin pulak aku. Ambik resepi paling senang, dengan doa dan harapan semoga menjadi..heheheheeeee....maka jadilah apam balik utk minum petang hari ni. Rasa 99.9% sama mcm yg dok beli kat pasar malam, even i think the adunan is tastiest (is this word exist? who care....). Sebab kacang goreng dh abis, dan aku mmg malas nak goreng lagi, so aku letak jagung ja. Adunan tu byk jugak, tapi aku buat 2 keping ja. Kepingan pertama isi jagung + gula perang. Yg ke-2 aku letak jagung + susu pekat cap junjung. Nyemmssss.....sedappppppp dua2.
ini yg ke-2...nampak tak bubble2 tu?
syok tgk bila usaha menjadi
satu kehitaman sikit sbb xtau lagi nak ejas api dapur...tapi xder la menjejaskan rasa
kejap jer abis aku ngap dua keping ni
xper......malam satgi aku sambung lagi.....
Ni resepi yg aku guna :

1. Blend 1 biji telur + fullcream milk (suka hati nak guna susu apa) + secubit garam sampai agak2 kembang. Aku blend dlm 2++ minit mcm tu.
2. Masukkan tepung gandum + soda bikarbonat + baking powder dan smbung lagi blend dlm 1++ minit ja. Kuantiti tepung agak2 sendiri yer.
3. Biar adunan satu jam, then baru masak. Ikut suka nak letak filling apa yg korang suka :)

Tq kpd tuan punya resepi.

Comments

Popular Posts