Rose butter cake

6/9/2016

Minggu akhir sebelum balik raya haji seminggu. Misi menghabiskan barang2 dapur yg biasanya akan berkulat bila ditinggalkan. Balik jer dr opis terus keluarkan butter dari peti sejuk. Xtau lagi sebenarnya nak buat kek apa. Even masa dok whisk butter dgn gula pun masih lagi dok pikir2.

Akhirnya setelah bincang2 dgn si ernie, aku buat warna merah dan kuning. Yg merah tu aku masukkan perisa rose utk bt air tu. Satu adunan lagi biarkan kaler asal. Best jer bau sirap rose tu bila dicampur dgn adunan kek.
selepas di layer, sebelum masuk oven
masih panas2 ni
xtau knapa atas tu merekah....
setelah dipotong.....
cantikkan dalam dia
Kek ni bila dah masak sgtlah harumnya. Manis pun sedang elok jer. Resepi ni aku agak2 jer sukatan dia...

1. Pukul 150gm butter dgn 10 sudu gula putih sampai agak2 kembang. (Gula x hancur abis pun xper sbb nanti akan hancur juga bila dh masuk telur).
2. Masukkan 5 biji telur.(masuk satu2 yer, whisk setiap kali masuk telur). Pukul smpai semua gula hancur.
3. Masukkan tepung gandum/ self-rising flour + baking powder satu sudu. Kuantiti tepung agak2 sendiri ikut kesesuaian adunan kek. Kacau sebati.
4. Boleh masukkan 1/2 cawan full cream milk atau santan pekat. (Optional)
Aku masukkn santan sbb susu xder.
Bakar dalam oven yg telah dipanaskan sekejap dgn suhu 180-190 darjah selama lebih kurang 40 minit.

Senangkan. Aku yg x pandai membaking ni pun jadi elok jer kek nya. Kek ni sangat wangi tau sbb letak perisa sirap rose tu. X payah nak letak esen vanila bagai lagi. Try la.......

Comments

Popular Posts