Kuching 2016 - Hotel & Makan2

29/4 - 2/5

Kami bertolak ke Kuching lepas opis hour, dkt pkl 5 jgk la. 1st Fifah drive dr pmu sampai Sibu. Dinner di Marry Brown sebelum meneruskan perjalanan. Dari Sibu aku take over drive sampai lah ke Serian......lbh kurang 5 jam aku drive, tak pernah rasanya aku drive selama itu sebelum ni. Wpun bergerak malam, tapi tak takut sgt sbb sentiasa ada kenderaan sepanjang perjalanan. Maybe sbb cuti direct 3 hari, makanya semua org pun ambik peluang ni utk travel.
Sampai Kuching kami lepak sat kat McD. Sempat la aku minum tea o panas..
Lepas tu terus ke airport Kuching utk solat dan tukar baju bagai. 
Bfast sebelum bergerak ke Serikin.
Aku belasah jer burger McD yg dah sejuk tu
Depa mkn nasi lemak......pedassss sambal dia
Kami duduk Tune Hotel.....dekat dgn waterfront.
1st time aku duduk situ sbb aku yg booking hotel
mmg hotel budget betul lah...hahahaaa...
Tapi selesa saja, bkn duduk sgt dalam bilik, jenjalan yg lebih :)
Sebelum ke Kuching, kami dah buat list tempat2 yg nak pi masa kat sana. Yg paling penting of coz la tempat mkn. Ada yg nak di ulang tayang, dan ada jgk yg baru nak try. Antaranya :

1. Ayam Penyet Pak Somet

Ini adalah lunch kami di hari pertama lepas balik dari Serikin. Lepas jer check-in hotel terus jalan kaki mencari makanan. Cuaca yg panas membahang sampai peluh meleleh-leleh ke kaki. Tak plan pun nak mkn sini....sbb jumpa yg ni jer, perut pun tgh lapar sgt, so belasah jer. Tak rugi mkn sini, Sedap nasi ayam penyet ni.....air pun best. Masa tgh makan tu, geng2 HotFM pun ada dtg mkn situ jgk. Riuh dan gamat sbb depa ramai. Kami terus mkn mcm biasa.........lapar beb!
my plate
Aku order jus timun
Fifah order jus oren
2. DP Ice Cream Gula Apong

Aiskrim ni mmg dah aimed sejak dari Mukah lagi. Ada beberapa tempat yg si suggest dlm Google, tp kat DP ni paling ramai di review. Kami dtg petang lps balik dari Cultural Village. Ramai sgt org dan lps order akan dapat no. giliran. Saiz kecil RM2 dan besar RM5. Kami amik yg kecil saja sbb nak rasa dulu kan. Ada 3 perisa :

1. Original
2. Pandan
3. Green Tea

Kami tiga3 amik yg original. Lama jugak la menunggu.....lebih dari 1/2 jam rasanya. Dah la panas. Tapi, masuk jer suapan pertama ke dalam mulut....aduyai....sedappppppppp sgttttttttt! Menyesal order yg kecik. Nak order balik mmg tak la kan.....the best in the world ice cream tu. WAJIB cuba jika ke Kuching lagi :)

kehijauan aiskrim yg menarik pandangan mata
No. kami petang tu


muka gembira dpt mkn aiskrim sedap
3. RJ Kopitiam

Dinner malam last di Kuching. Dah pernah mkn sini sblm ni. Sedap sgt nasi ayam penyet kat sini. Malam tu kami mkn nasi sotong penyet, pun sgt sedap. Mcm biasa, sambalnya mmg pedas.....tapi sedap mmg tak dinafikan la. 

my plate
4. Moms Laksa

Restoran ni kami mai sblm bertolak balik ke Mukah pagi Isnin tu. Wpun aku agak ragu2 nak mkn sbb takut sakit perut, tapi bila dh smpai kedai tu, semua perasaan pun hilang. 

my bowl
sedap sgt! Licin aku hirup semuanya
kuah best, pekat, sesedang elok jer rempahnya
dan yg penting tak terlalu pedas
layan wayang 1st night kat sana
wpun cerita aksi , ketiduran jgk aku
citer best....tapi x paham sbb aku x ikut siri avenger
Kalau Captain Amerika saja mmg aku tau la

Comments

Popular Posts