Cerita Hari Ahad mg Ini

Hari Ahad bangun awal. Hari ni nak htr ernie balik kampung dia dah. Tak tau la lps ni bila dia nak mai lagi. Mentee dari Sabahan mintak tlg tgk kan rumah yg depa nak sewa sem depan. Lepas jer bfast n isi minyak montel terus pegi cari rumah sewa tu. Berpusing-pusing byk kali jugak sebelum jumpa rumah sebenar.....sampai ada org tu menangis la bila aku yg mmg jenis tak sabar ni tinggikan suara...heheheeee...sorry yer, sy mmg mcm ni kan :)
rumah tu kaler pepel....ada 3 bilik
besar rumahnya....fully furnished
rumah bersebelahan dengan dewan
ptg2 mmg ramai la yg main kat situ
jalan di hadapan rumah
kejiranan berdekatan
nak jgk kita amik gbq dia...layankan jer la.....
Sblm balik tu masing2 tapau mknn. Ernie tapau kfc, aku tapau laksa penang K.Pah. Sampai rmh mmg dah lapar. Roti canai x dpt bertahan lama. Bersungguh kami berdua makan hasil tapau masing2.

Tadi kat pasar ada beli pisang muda. Dah lama tgk resepi ni kat FB. Ernie kata dia pndai buat, so aku mntak tlg dia yg leperkan pisang tu. Aku tlg goreng (mengikut arahan si ernie jgk). Sambal belacan pun aku yg buat. Mak aiii...pedas nak mati! Last2 mmg sgt x tahan, aku cecah jer dgn gula..hahahaa.


Bahan-bahan
  • Pisang muda (terpulang nak banyak mana)
Cara-cara
  1. Kopek kulit pisang muda.
  2. Goreng bulat2 semua pisang sekejap.
  3. Ambil hulu lesung batu dan penyek2 kan pisang hingga leper
  4. Goreng semula sehingga agak kekuningan. Angkat dan hidang bersama sambal belacan.
Sambal belacan
  • cili padi
  • 1 biji tomato
  • 1 biji limau kasturi
  • belacan
  • garam 
  • gula
Cara-cara
  1. Tumbuk cili padi bersama garam dan belacan.
  2. Masukkan tomato yang telah dihiris2.
  3. Masukkan gula dan juga perahkan limau kasturi.siap..
Ambik resepi kat blog ni
Petangnya dlm pkl 3 baru bergerak ke Dalat.... bersiar-siar kami di Dalat dengan Bot yg dipandu si ernie. Dalam panas2 pulak tu....abis burn muka ku....waaaaa.....

Comments

Popular Posts