henpon hilang!! Waaaaaa......

17/3/2015 - mengimbau kenangan mendebarkan jiwa raga

Hari ni travel lagi, ke Melaka atas satu urusan rasmi. Seawal 4.30 pg dh jaga, tp masih awal, so golek2 dulu atas katil. Alarm pkl 5.30 baru bgn...
Smpai airport lbh kurang 9 pg. Settle semua check in and drop luggage terus gi bfast tempat biasa.....lps bfast pun masih rutin biasa jgk, pi toilet. Lama jgk ddk dalam toilet, selain melepaskan hajat kecik, betulkan tudung yg dh senget sbb tdo otw ke airport td, bsuh muka, pakai bedak ckit, balas2 msg mna yg pnting n terus keluar untuk boarding.
Org x ramai sgt masa kt imigresen tu sbb aku naik awal, br pkl 10++ , flight aku 11.20, byk msa lagi. Masa tgh tg dpn gate tu br la nk call mak bgtau dh smpai airport. Td call x berjawab. Tetiba

 "eh! Mana henpon aku?? "

Cari lagi....dan lagi...dan lagi......tetap x jmpa. Gabra yg amat dh ni...henpon kot....antara bnda yg amat pnting dlm hidup...kat mana pulak ni....tetiba terlintas msa kt toilet td ada kuarkan hp, tp mmg pasti aku x msukkan balik dlm handbag. Mcm mna ni.....mintak2 la sesapa jmpa dia bg balik. Tanpa tangguh aku turun balik ke bwh. Nasib baik custom officer yg jaga tu x byk soal. Smpai bwh terus ke toilet tadi...alamak ada org pulak kt dalam....bila dia bukak jer pintu terus aku tanya psl hp....terkujat dia ambil urut dada sndiri sbb dia pun hampir terlupa hp dia letak kat atas tmpt beg dlm toilet tu. Aku cari2 mmg xdak..waaaaa...mcm mana ni...blurr melanda siap dgn kabus jerebu bagai. Dalam hati marahkan diri sndiri yg terlalu pelupa dan cuai.
Dipendekkan cerita aku terus report kat information counter. Maka segala pak guard, polis airport, ketua cleaner, dan juga customs yg berkeliaran pun berkumpul di kaunter tu menemuramah aku yg mmg dah hujan di hati, tunggu nak turun jer lagi, tapi masih boleh tahan. Siap depa tlg call lg, tp tiada berjawab wpun ringing. Tambahan pulak aku mmg selalu silent siap2 henpon sblm naik flight. Dalam kepala dah merancang plan B. Smpai klia nanti benda pertama yg kna cari adalah henpon yg paling murah, kna cut line telefon, kena itu, kena ini...hukk..hukkk....

masa depa semua dok sibuk2 nak call org yg incharge cctv, aku mintk permission utk cari lagi skali kat toilet tadi. Masa masuk toilet tu terdetik utk cari dalam tong sampah. Kali pertama tgk xder apa2, aku goncang2 tong tu bg sampah2 beralih kedudukan, tiba-tiba........

Hah! dah jumpa...dah jumpa...mata aku terus tertangkap objek berwarna purple bercampur skali dgn sampah di dalamnya. Tak peduli segala kuman dan kotoran, terus jer aku gagau amik henpon ku...Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah, masih ada lagi rezeki aku rupanya. Allah menguji sekejap cuma, tapi aku dah panik bersungguh...

Akak kaunter tu siap peluk dan gosok2 lagi blkg aku bila aku kata dh jmpa henpon dlm tong sampah tu. Terkesima aku dgn dia, terharu pun yer....rasa nak nangis sungguh2 dan peluk semua org kat situ..heheheeee....ayat poyo lagi, mana mungkin. Airport officer tu siap pesan kat aku jgn lalai lagi. Katanya, kalau dah guna henpon jgn letak merata, terus jer masukkan dlm beg tgn. Baik encik, saya ikut nasihat encik mulai skrg......

Kalau sebelum ni bila call mak, and sebelum tamatkan perbualan mak akan pesan mcm ni :

"jaga diri elok-elok"
"jaga makan, jgn makan sesuka hati"

tapi sekarang tambah satu lagi pesanan penaja.....

"jaga henpon elok-elok....bla..bla...bla....."

Nampak tak mak zaman skrg......sayang henpon ke sayang anak ni???hahahaaa...lawak jer, sbb sayang anak la mak pesan mcm tu kan. Dia tau anak dia akan susah kalau xdak henpon. Dan anak dan mak akan terputus hbgn sementara nak cari henpon lain...waaaaaa....aku xnak henpon aku hilang...
kasihnya ibu...

Comments

Popular Posts