rezeki hari jumaat

disebabkan dah 2 minggu berturut2 weekend aku penuh dgn xtvt, maka weekend kali ni aku mmg nk rehat sepenuh2nyer (dlm erti kata sebenar menjadi suri rumah sepenuh masa di hujung minggu). hopefully misi aku berjaya...Amin.
so, lunch break tadi kuar dgn HANAN ke BANDAR MUKAH untuk membeli stok brg di rumah, xmo dah kuar esok...heeheeheeee blh caye ke ni?? destinasi pertama mcm biasa ke Glory utk beli brg2 kering...
dah lama x mkn dragon fruit nih..sebijik ni 4.20..beli jer la..
aku suka mkn benda alah ni masa tgk tv...kali ni aku beli yg ada cheese pulak..ayoooyoooo abis terburai la diet aku..tp kan aku ni on diet ker???haaahaaaaa korang percaya ler, semua tu mitos belaka!!
yg ni pun jajan depan tv jgk....
 byk sungguh jajan aku kan...xtau la knapa kalau ddk dpn tv mesti nak kena senaman mulut. aku ada baca 1 artikel, salah satu petua utk diet adalah kena kurangkan menonton tv dan yg sewaktu dgnnya. aku sokong 100% pendapat tu. dari Glory terus menuju ke market utk beli barang2 basahan pulak..niat asalnyer nak beli udang, tapi.....
hari ni byk sgt ikan, blh kata semua kaunter ikan kat pasar tu penuh...murah2 pulak tu, aku dok terpikir2 dlm peti sejuk ada lagi 4 ketul besar ikan tenggiri, xkan nak beli ikan lagi..sotong pun agak murah dan besar2...jeng..jeng..jeng...dah rambang mata...akhirnya berakhir dgn membeli ikan jgk lagi....ikan kerisi/merah yg besar2..1 tompok rm12....tp aku tawar dpt 10 hengget jer..sgt murah kan!!!
dlm byk2 ekor ikan kerisi tu, terselit la sekor ikan ni....besar tau, aku pun x brp nk dpt  tangkap bila penjual tu bgtau nama ikan ni..tp bila tgk ke bentuknyer aku bg nama sendiri jer la 'ikan wau bulan' boleh gitu? mula2 aku mcm xnak amik ikan ni, aku suruh dia tkr dgn ikan lain, tp dia xnak, so aku ambik jgk la sbb dia kata sdp.....mlm ni jgk aku grg...:)
 selain ikan tu, aku jgk beli cili, lengkuas, serai dan beberapa sayur lainnyer....mcm biasa kalau bab membeli mmg the best, tunggu la nak memasaknyer.....asyik goreng...goreng...goreng....dan goreng..sgt lah rajin kan....masa beli tu lupa nk suruh penjual tu potong dulu ikan2 tu, balik nanti senang la ckit nak basuh kan...baru teringat aku hanya ada pisau jer, mana ada parang, mcm mana nak siang ikan2 yg besar ni??nak xnak kena la jgk bersiang cara lambat :

1. buang sisik dulu guna pisau (kalau ikan xder sisik blh terus ke langkah seterusnya)
2. potong sirip dan yg sewaktu dengannya guna gunting.
3. belah perut utk buang segala khazanah di dalam tu.
4. cuci ikan dengan air paip yg mengalir. sambil2 tu korek darah2 ikan yg masih tertinggal dalam perut.
5. basuh lagi dan rendam dengan air limau kasturi sekejap utk hilangkan hanyir.
6. basuh lagi, selawat dan toskan sekejap.
7. terus masak or masuk peti sejuk....selesai

 nak jgk bgtau mcm mana siang ikan kan...manalah tau ada org yg masih xtau mcm mana nak siang ikan, blh la bljr dari sini..:)
bersungguh aku memotong sirip2 ikan tu, sampai patah gunting, nampaknyer kena beli gunting baru la ni...
sementara menunggu ikan yg direndam dgn air limau tu, maka aku pun menikmati buah naga ni dengan berselera...Alhamdulillah.
 gbr di bawah sajer suka2 sbb sgt comellll!!



Comments

noor said…
Rajin nya kak sal masak...
salissal said…
rajin??goreng ajer daa...

Popular Posts