the story of kaki pancing.

dah lama tak menjalankan xtvt kegemaran ni..selalunyer hjg mg jer mesti blk kg utk memancing. x kira la musim ikan byk ker, ikan masih kecik lagi le, kalau dah gian tu mmg pegi jer...lps tu bila xder ikan mkn umpan baru la nak beletiaq pjg2 kat ikan2 tu, awat hampa x mkn umpan aku....hampa ni eksen sgt dah ka..mcm2 la...tu blm kira menahan kepanasan menunggu kemunculan ikan lagi...selalunya bila panas sgt, siap bwk payung lagi, sebelah tgn pegang payung, sebelah lagi pulak pegang pancing..haaaaaa teror x?
ikan puyu adalah antara ikan yg mmg selalu dpt bila memancing. kalau dpt byk mak akan gulaikan ia...kl ckit goreng ajer ataupun simpan utk tambah dgn ikan2 lain nanti...ada org kata kalau bela ikan puyu kat rmh, toyol dan yg seangkatan dgnnyer x blh masuk rmh..xtau la tahap kebenarannya,,tp aku x suka pun bela ikan sungai ni, air cpt busuk..baik bela ikan laga, lagi best!!
biasanya kami adik beradik memancing area2 kampung jer, x pyh gi jauh2...port yg selalu pegi tu mmg akan dpt ikan wpun sekor.
ikan ubi ni pun kami pernah dpt, selalunya adik aku yg rambut kembang tu yg selalu dpt pancing ikan ni..aku sgt suka mkn ikan ni sbb isi dia best dan x byk tulang..kalau dpt ikan ni aku mmg booking siap2 wpun bkn aku yg pancing.:)
haaaaaaa...ikan temekong ni aku agak konpius sbb ada yg kata blh mkn dan ada yg kata x blh...ikan ni adalah pengganggu tegar pancing2 kami..selalu sgt dpt sampai menimbulkan ketensionan kat aku adik beradik sbb kalau ikan ni mkn umpan mmg ssh nak buang..byk sungguh populasi ikan temekong ni kat area kg aku...
sebenarnya ikan temekong ni ada sejarah tersendiri dlm hidup aku....xkan blh lupa la apa yg jadi antara aku dan ikan tu....mmg sgt menyakitkan. aku ingat lagi masa tu raya haji hari ke-2/ke-3 x ingat sgt. blk jer kenduri korban dr rmh sedara terus pegi memancing sbb esoknyer dah nk blk ke jitra (masa tu masih di polimas). mcm biasa bila dpt jer ikan temekong mmg akan dibuang, aku pulak dgn bestnyer buang dgn tangan sbb nampak mcm kail tu terlekat ckit jer kat mulut ikan. tiba2.......ikan tu lompat dan terus tertikam dgn jari btl2 di bawah kuku...aku apa lagi terus terjerit2 kat situ, adik aku terus dgn ganasnyer cabut ikan tu, baling ntah ke mana....
aku ni spesis darah cair, terus darah memancut2 keluar xnak berenti...dgn sakit bisa yg melampau2 mmg dah nangis kat situ jgk, dah x peduli org yg lalu lalang.
dipendekkan cerita, mlm tu jgk gi emergency hosp p.buntar..sampai2 jer terus kena pgl masuk dlm, x sempat nk daftar kat kaunter pun..knapa???heeheeee, yg mana tahu tu, tahu lah yer, malu pulok nk bgtau kat cni.....kena la 4 suntikan, 1 di lengan, 2 di jari and satu di bontot, baru lah aku blh berenti nangis sbb dah x sakit...mmg sgt mengerikan. hasilnya, 2/3 hari jgk lah kepala aku weng2 akibat suntikan tu...bwk keta pun terhoyong-hayang..tp nk bgtau kan wpun saiz ikan temekong ni kecik, tapi sgt berbisa. masa sampai kat emergency BP aku dh drop dkt 40, sampai doc ingat aku x mkn 1 hari, padahal br blk mkn kenduri korban...:)
wpun begitu (cheewh ayat buku tu), aku ttp x serik utk memancing...nak wat guano, dah minat sesangat kan..tp kat cni mcm x berani pulak nk jln kan xtvt tu..sungai kat cni besar2...mana lah tau...air yg tenang tu mcm2 ada kan...
kalau adik aku sinonim dgn ikan ubi, aku pulak mmg selalu dpt rezeki ikan haruan...sgt suka sbb bila ikan ni mkn pancing rasa sgt berat...di situlah kepuasan memancing tu kita rasa...ermmmmm best!! x sabaq tg nak blk kg, nak gi mancing lagi....
itu lah kan, bila jd anak kampung ni, x kisah la dah keja ker, mcm mana ker..tradisi kekampungan tu mmg x blh nak buang dan mmg aku xkan buang...syok ooooo...

Comments

Popular Posts