Monday, September 2, 2024

kenduri dan jalan2

 Ada panggilan kenduri di hari merdeka.....plan reramai adik beradik nak pi sbb nsemua mmg suka mkn nasi kenduri. yg mak buyong pun ikut walaupun br 2 hari kluaq spital. jalan2 sebelum bersalin katanya. nantikan lama kna pantang.

Kluar dkt2 pkl 9 pagi sbb nak singgah MADAD. Lama dah si ibu dok berbunyi nak pi sana. So alang2 kenduru belah sana, kami pun singgah.



Dalam sejam jgk la kami kat MADAD ni. katanya si drebar buggy, depa agihkan makanan percuma setiap sabtu sbb ada ceramah agama tiap2 mi nggu. so, orang mmg ramai mai cni. Kami ni otw nak pi kenduri ja, kalau x mmg tunggu smpai mkn. menu mmg menarik, daging kicap n ayaq asam.....kecuq liuq dgq saja pun.
Abih ja dari MADAD kami terus shoot pi knduri di aloq setaq. Perus dh mula berkeroncong sejak masuk kereta. Alhamdulillah traffic lancar.



Makanan kenduri hari tu semua sedap. Dari nasi, mee kari, laksam, kuih muih.....mcm2 lagi la, semuanya memenuhi selera. Aku 2X amik ABC....sedap...sejuk......hai la.....cekang perut haihhhh. Masa ni la blh jmpa adik beradik, beramah mesra. Lama jgk kami kat situ, sampai la pengantin mai. Lps tu terus ke kuala perlis pulak. Tujuan 1 ja, nak mkn laksa ksu kuala perlis.
Nak mkn laksa ja, mai sejauh tu. Aku nk bg depa rasa ja, sbb slalu aku ja dok pimkn dgn geng2. Mak aku lama dh x mkn......
Lepas tu terus lah bertolak ke homestay yg dh sebulan++ booking. Masa nak smpai lg 1/2 jam tu, jammed yg sgt teruk. patutnya 1/2 jam ja, ETA dlm pkl 4 ptg. Tapi tiba2 jam, kami smpai dlm pkl 5.30 mcm tu. PENAT.


Cantik, murah, tenang, dikelilingi sawah padi, dekat dgn pantai......mmg berbaloi2. Harga pun murah bg aku yg golongan B40 ni. 4 bilik aircond, dapuir luas, ada kolam utk budak2, halaman besar....mmg la aku suggest utk sapa2 yg family ramai mcm kami.
Malam tu depa sambut birthday si Hanna yg ke 15, anak merdeka. Aku dh masuk bilik masa tu. Adik aku siap bwk set karaoke, so dr bilik dgq la suara2 sumbang dok nyanyi lagu birthday dan mcm2 lagi la dok layan.

Gbq ni ja ada....yg lain2 aku xtau hp sapa. tu pun bangun pagi baru tgk message......
Sebelum check out kami bergambar dulu sbg kenang kenangan.

Balik tu sgh tanjung dawai nak top up ikan bilis dan segala bagai yg berkaitan. Aku beli la ikan terubuk bakar dgn ayaq asam utk bwk balik kat mak mkn nasi mlm tu. Singgah jgk solat dan makan kat Masjid AlBushra. dah dkt kan.....
Sampai rumah aku terus tdq wpun dkt nak asar dh. mata mmg dh barai dari dalam keta lg. Nasib baik adik aku yg drive. Bagung tdq terus bersiap balik ke liklau.......

No comments:

Pondok Mama

 nak cerita 1 kedai pastry kat kg aku. mula2 dikenali dgn kelazatan donut saja (even sampai skrg). dh diperluaskan menu smpai mcm2 ada kat s...