Friday, August 9, 2024

kisah cempedak

 skrg tgh musim cempedak. masa awal2 dulu aku ada la beli sebiji. sedang2 jer saiznya. blh la skali mkn dgn housemate aku.

Baru2 ni keinginan utk mkn cucur cempedak datang lg. housemate aku kata jgn beli lagi sbb kawan kja dia akan blk kg mg tu, akan bg sebiji. hati dh berbunga2.....terbayang2 kesedapan cempedak grg....besnya mkn petang2 dgn tea O...

hari yg ditunggu, hmate aku pun bwk blk la sebiji cempedak. masa tu x masak lg. seminggu jgk la tunggu dia nak masak. ptg tu blk keja rasa mcm dh msk. tepung grg pun dh bancuh dlm peti ais, semangat nak grg. belah agak susah.....tgk2 ada 3 ulas ja, sedih.....aku pun teruis whatssapp bgtau hmate aku. gelak sakan dia. aku pun amik la jugak rambu ramba yg manis grg skali, bahagi la 2 org makan.

Dalam hati dh pikir kna beli jugak ni cempedak. x puas mkn mcm ni. tgahari smlm pi la beli sebiji, rm14. bau mmg sdp. x sabaq nak balik grg. smpai ja rumah petang tu, terus bancuh tepung, then baru amik cempedak utk belah. belah2, ada seulas ja....nk menangis rasa....punya la teringin nk mkn.....bgtau hmate aku, dia punya gelak mcm lawak sgh. aku yg nak mkn ni bercampur baur perasaan. xtau nk salahkan sapa.

Lepas solat asar, aku pi semula kedai tu, niatnya nk mintak ganti la sbb ada seulas saja. takut dia x percaya, aku amik gbq siap2. sampai ja kedai tu, abg tu kenai aku lg. aku pun bgtau la kisah cempedak td. dia pun x byk songeh terus amik sebijik kecil nk ganti. Aku suruh belah siap2 sbb xmau jd mcm td. belah2 tgk ada seulas jgk. dia pun amik yg lain, belah2 ada 3 ulas ja.....

then dia amik yg last yg kecik tu. belah2 isi kuning dan ada labih dr 10 ulas. dipendekkan cerita tiga2 cempedak tadi dia bagi kat aku. nk tambah duit pun dia xmau....bagi mcm tu ja.

TERIMA KASIH PAKCIK. SEMOGA REZEKI PAKCIK MELIMPAH RUAH!

Balik tu sgh kedai makan kuew teow celop kelantan. hmate aku smpai tapau la sup daging dia. suka sgt.

No comments:

Pondok Mama

 nak cerita 1 kedai pastry kat kg aku. mula2 dikenali dgn kelazatan donut saja (even sampai skrg). dh diperluaskan menu smpai mcm2 ada kat s...