Thursday, August 1, 2024

pulut

 selain laksa, aku jgk sgt suka mkn pulut.....mkn dgn durian ka, pulut inti nyok ka, pulut udang  ka, apa sahaja yg berasaskan pulut aku suka. kuih2 berasaskan tepung pulut pun aku sgt suka...maybe sbb aku ni dibesarkan dgn suasana bendang....sawah kata org keyell....

sblm pindah duduk rumah skrg, kami dulu duduk dgn arwah tok. keliling rumah ada bendang dan telaga. rumah2 berdekatan semua saudara mara. sayuq xyah beli, ikan tangkap ja dlm bendang, main di parit2 kecik. slalu kna marah sebab baju abih basah, kotoq dgn selut bagai, selipar pun slalu hilang....apa lg yg boleh menggembirakan kami adik beradik selain apa yg ada di sekeliling rumah.

bila dh pindah pun, parent aku masih kja bendang. setiap hujung minggu kar rmh arwah tok la kami pi. sanggup tu kayuh basikal dari rumah ke sana. dulu2 xdak apa la, kayuh jauh2 mcm tu. sekarang kalu.....x sampai2 la jawabya. boring2 main, pi mengail kat telaga2 dan parit2 yg ada. skali skala mandi kat parit besar.....tp mak ada skali la...best kan. kawan2 cuma sepupu sepapat yg berdekatan. main panjat2 pokok, main anak2 patung kertas, syok sgt dh masa tu........kenangan.

pulut ni gaul dgn nyok/kelapa yg boh garam sikit baru lg surrrrr. tp mcm ni pun dh bertambah2. sdpppp sgttttt. menu simple, tp jarang2 buat.

No comments:

Pondok Mama

 nak cerita 1 kedai pastry kat kg aku. mula2 dikenali dgn kelazatan donut saja (even sampai skrg). dh diperluaskan menu smpai mcm2 ada kat s...